Diastase

Wat is een diastase


Een diastase is een wijking van de rechte buikspieren.

Als de ruimte tussen de linker- en rechterhelft van je rechte buikspieren groter is dan ‘normaal’ spreekt men van een (rectus) diastase. Een diastase kan diverse oorzaken hebben en leidt soms tot klachten. Gelukkig kun je met hulp van de juiste professional(s) zelf veel doen om eventuele klachten te voorkomen en/of te verminderen.

 

 

Met een simpel testje kun je je eigen buik checken op diastase.
Ga op je rug liggen, trek je knieën op en til je hoofd en schouders op, kijk naar je buik of er een tuut zichtbaar is. Je kunt ook voelen naar deze (boven de navel) ruimte en diepte in bovenstaande positie. Voelt de tussenruimte slap en diep, dan is er sprake van een diastase.

 

Hoe ontstaat een diastase
Een diastase ontstaat wanneer de  druk of trek kracht aan de rechte buikspieren groter is dan het weefsel tussen de buikspieren kan hebben.
Soms komt dat omdat de druk van binnenuit te groot is (bijvoorbeeld door het groeiende kindje in je buik (Wat anno 2019 steeds vaker voor lijkt te komen?)).
Soms komt het door de kwaliteit van het weefsel wat te slap is (en in de zwangerschap vanzelf slapper wordt onder invloed van hormonen). Vaak gaat het om een combinatie van beide.
Ook een hogere leeftijd en hypermobiliteit hebben invloed op het bindweefsel.

Een diastase in de zwangerschap en de periode daarna is ook compleet logisch en zelfs noodzakelijk om je buik en je kindje goed te kunnen laten groeien. Bij 60% van de moeders is de diastase 6 mnd na de bevalling vanzelf gesloten. Bij de rest duurt dit dus langer en verdient het extra aandacht.
(Niet alleen een zwangerschap kan een diastase veroorzaken. Ook Fors overgewicht, vaak en veel buikdruk zoals bijvoorbeeld krachttraining, veel hoesten).

Uiteraard zijn er ook gewoon anatomische verschillen tussen mensen en word de een simpelweg geboren met een grotere ruimte tussen de rechte buikspieren en slapper weefsel als de ander.

 

Is het erg?

Een diastase op zich is niet erg. Je kunt er echter op korte of lange termijn wel klachten van krijgen zoals:

*Lage rug en bekkenklachten
*Bekkenbodemklachten
*Pijn rond de navel en/of een navelbreuk
*een slappe buik of een ‘tuut’ op je buik (kan mentale klachten geven).

 

Wat is er aan te doen?

Door middel van de zelftest kun je zelf al bekijken hoe het weefsel voelt. Twijfel je hierover of wil je mij eens mee laten kijken gewoon om te checken? Dan kan dat uiteraard altijd.

Mocht je na je zwangerschap inderdaad een diastase hebben dan gaan we aan de slag met adviezen m.b.t. algemene dagelijkse activiteiten/sport/leefstijl, je houding, je bekkenstand, je ademhaling, de inzet van de juiste core-spieren, coördinatie en krachttraining en mobilisaties.

Een stevige buikband of speciale tapetechniek kan erg prettig zijn en mogelijk helpen om de trek op de buikwand te verminderen. Ook in de kraamperiode en hierna kun je hier gebruik van maken.